Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů
i Zdroj: Far From Home
Preview Článek Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů

Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů

Lumír Havlíček

Lumír Havlíček

22. 9. 2023 18:00

Vlastně by to byla běžná mise. Jste vesmírný technik/dobrodruh, který má za úkol prozkoumat opuštěnou planetu. Ta se před stovkami let z neznámých důvodů náhle teramorfovala a aktuálně na ní hoduje tolik toxických virů, že by jí nemohl konkurovat ani počítač zapáleného fanouška filmů pro dospělé. Ovšem už po prvním naskenování kašlající kytky a zrezivělého okolí něco nehraje. Tohle nebude tak úplně cizí planeta. Tuhle museli obývat lidé. Najednou není ani náhlé teramorfování planety tak záhadné. Katastrofa nebývalých rozměrů nejspíš vymazala původní obyvatele a vytvořila úplně jiný ekosystém. Tvoří ho trosky vysokých budov, trčící z jedovatého mračna jako náhrobky zašlé slávy. Svačinu sebou a přibalte pár vakcín.

Reklama

Premisa Forever Skies je jednoduchá. Povrch planety je zamořený neproniknutelným jedovatým mračnem. Těžko říct, co v něm přežívá, pokud vůbec něco. Průzkum budeme muset zvládnout z oblohy a to jako lalok zavěšený pod balónem futuristické vzducholodě. Kocábku si tvoříme z velkého výběru modulárních dílů a stane se naším hradem i domovem. 

Pomocí znalostí a vesmírných udělátek máme za úkol extrahovat základní suroviny, vybudovat si habitat a odhalit tajemnou tvář „nové“ Země. Paradoxně nebudeme chtít strkat čumák hlouběji k povrchu, ale dobývat vysoké stožáry, které poslouží za přístaviště uprostřed nebes.

Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů
i Zdroj: Hrej.cz

Malá velká vzducholoď

Zažínající malé polské studio Far From Home rozmontovalo dílky žánru stavěcích survival her a sympaticky je smontovalo v netradiční, napínavý a chytlavý minibuldozer, který se nestydí převálcovat svojí atmosférou kolegyni Subnauticu a z Raftu udělat plovoucí dovču pro děti. V nehostinném prostředí žijí primitivní formy života, v symbióze s toxickým ekosystémem. Poletují všude kolem, ve volném prostoru. Vy je tak můžete pomocí Deck Extractoru, malého laserového děla, přimontovaného na palubě plavidla, rozložit na suroviny. Metals a Synthetics se stanou základním stavebním kamenem pro palivo do motorů.

Další součástky ale musíte najít na opuštěných, rozpadlých věžích, kývajících se nad bezednou propastí zelených jedovatých mraků. Výlety na taková místa budou pro vás otázkou života či smrti. Zaprvé, musíte hlídat, jak jste najezení a kolik máte vody. Pomocí navíjecího háku a návnady jde nachytat pár členovců, co si hoví někde dole pod mračnem, ale dobří nejsou. Je nutné je tepelně zpracovat. Nemluvě o zelené vodě, tu zase musíte přefiltrovat. A jenom na základních životních potřebách hra nebazíruje. Sprostě vás vyžene do nepohody, abyste lačně šmejdili po anténách a zbytcích kdysi vyspělé civilizace.

Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů
i Zdroj: Hrej.cz

Výšky nejsou pro sraby

Takové návštěvy vysílačů jsou jak dobrodružné výpravy do neznáma. Každý skýtá překvapení. Dobrodružství na těchto anténách je vesměs trojího druhu. První, malé antény - Comunication Points, jsou skoro prázdné a nabízejí pár základních zdrojů. Mechanické díly, železo, sklo a především cennou baterii, která napájí blikající vysílač. Po jejím vyjmutí shodíte elektrickou síť a stožár přestane vysílat, což se projeví hlavně na mapě, ze které zmizí. 

Druhým typem jsou o něco větší věže – Towers. Ukrývají v sobě množství rozličných materiálů, často nových surovin, které musíte oskenovat a bohatou floru. Bývá zvykem, že vás pohostí i pořádnou dávkou vody. I když ji pak musíte přefiltrovat, stává se z Towers nebeský bufet, plný divoce rostoucích plodin. Později budete moci veškeré ovoce, zeleninu i kytky uvařit a trochu pozměnit účinky.

Třetí druh věží, které můžete najít, jsou obskurně veliké a strašidelné zrezivělé kolosy výškových konstrukcí. Právě tyhle potvory je nutné navštívit pro nové plánky, nejcennější součástky a vyhaslou elektroniku. Big Towers budí respekt a není ostuda se v nich ztratit jako v labyrintu.

Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů
i Zdroj: Hrej.cz

Atmosféra podle počasí

Opuštěnost. Tak bych popsal atmosféru Forever Skies. Ale rozhodně ne opuštěnou prázdnotu. Nepřátele tu najdete jen velmi zřídka a ty vyřídíte buď nožem, nebo kuší. Ten pravý zápas s vámi rozjedou nebezpečné viry a smrtící počasí.

Viry můžete chytit konzumací syrového jídla, pitím kontaminované dešťvky nebo sem tam nějakým tím plivancem od malinkého členovce. Virů je hned několik a každý vás ovlivní jinak. Některé vám uloupnou drahocennou energii, jiné vycucávají tekutiny z těla a dehydratují vás. Pokud se chcete viru zbavit, musíte ho analyzovat a následně najít vhodný lék. Například vyvařit jinak jedovaté liány nebo opéct divokého motýla. Aspekt virů by šlo určitě ještě propracovat. Dokázal bych si představit pár vážně nepříjemných nemocí, které by vám pořádně znepříjemnily každou výpravu. Nápad to je ale zajímavý a do Forever Skies atmosféry zapadá dokonale.

Počasí je jiná písnička. Jestli si ceníte své těžce seskládané sci-fi vzducholodě, musíte před bouřkou stáhnout zadnici a prostě někde přistát. Alespoň do té chvíle, než trup lodě nevyztužíte pevným železem. Protivítr vám může zatlačit motory až na půlku jejich výkonu a blesk bez ostychu prosviští předním sklem kokpitu. O nepříznivém počasí vás technika neopomene zdvořile informovat. Vy tak máte jen pár minut na to, abyste našli obstojný úkryt. Za sebe musím doplnit ještě jednu drobnost, která ale dělá atmosféru šťavnatější. Bouřky, vítr i déšť mají senzační ozvučení. Možná nejlepší, jaké jsem ve videohrách slyšel.

Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů
i Zdroj: Hrej.cz

Stavěním k progresu

Zmiňované stavění vzducholodě je vyřešeno elegantně a intuitivně. Pomocí architektonické pistole stavíte segmenty, do kterých zasazujete vše ostatní. Dveře, knipl, okna, ochozy… to vše si můžete modifikovat dle sebe. Díky žebříkům a střešním průchodům není problém vytvořit i více pater nad sebou, přičemž je vhodné zohlednit váhu a fakt, že se svým monstrem taky musíte nějak manévrovat. Hlavním aspektem jsou totiž motory a vzletové turbíny. Jejich vylepšení a správné umístění vám zaručí postup ve hře.

Na mnoho vysokých antén a budov, čnící do oblak, se nemáte jak dostat. Vzletová turbína prostě nebude mít dostatečnou sílu a vy tak nedosáhnete ani špičkou boty na okraj přistávací dráhy či vratkého zábradlí. Přidáním nového paliva, dvojitých vrtulí nebo nového řídícího čipu ale výkon turbín znásobíte a postupně se tak dostanete na původně nedosažitelné úrovně. Je to neotřelý způsob, jakým objevujete stále nové prostory. Taková změna se mi moc líbila a donutila mě přemýšlet nad postupem úplně jinak.

Dojmy z hraní Forever Skies, zničeného světa plného antén a virů
i Zdroj: Hrej.cz

Far From Home nadšeně komunikuje s komunitou. Na Kickstarteru dávno přesáhli vytyčený cíl 20 tisíc euro a nepřestávají hru tlačit dopředu. Updaty zběsile střílí jeden za druhým, doplňují nové biomy, zařízení i věže. Neotřelý nápad dává Forever Skies jedinečnou tvář, ke které se snad budete rádi vracet, stejně jako já. Vyhlídky jsou nadějné.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama