Pikmin 3 Recenze Pikmin 3

Pikmin 3

Jiří Bigas

Jiří Bigas

2. 8. 2013 22:54 2

První Pikmin, pod nímž je podepsán dvorní designér Nintenda Shigeru Miyamoto, vyšel už v roce 2001 bezprostředně po uvedení konzole GameCube na trh. Dobrodružství kapitána Olimara, který ztroskotá se svou lodí na neznámé planetě, již obývají podivuhodní malí pikminové, se na nové platformě právem dočkalo vřelého přijetí. Vysoko nastavenou laťku kvality si dokázalo udržet i pokračování z roku 2004, pak se ale tenhle unikátní mix real-time strategie a logické hry v osobitém světě přírodní říše na dlouhých devět let odmlčel. První zmínka o netrpělivě očekávaném pokračování sice padla už v roce 2007, původnímu Wii se ale nakonec Pikmin úplně vyhnul (s čestnou výjimkou reedice prvních dvou dílů), aby se nakonec fanoušci dočkali až s příchodem Wii U.

Včera kosmonautem, zítra bohem

Pikmin 3 je příběhem trojice kosmonautů, kteří ve snaze nalézt nové zdroje potravy pro svůj lid žijící na planete Koppai, uvíznou na neprozkoumaném, ale faunou i flórou překypujícím světě PNF-404. Vaším úkolem je pomoci jim prozkoumat zdejší přírodní bohatství, které by mohlo zachránit jejich zbídačelou domovinu. Misi vám naneštěstí zkomplikuje hned zpočátku nehoda, která trojlístek hrdinů rozdělí. A tak bude vaší prvořadou starostí dát nejprve posádku znovu dohromady. Samotní miniaturní hrdinové však ve zdejší okouzlující, ale nebezpečné divočině nesvedou. Zůstávají tak do značné míry odkázáni na pomoc místních neobvyklých domorodců – pikminů - kteří se od vás nechávají slepě vést.

Pikmini nicméně nejsou žádní velcí myslitelé, takže je nutné myslet za ně. Vystačit si přitom musíte v podstatě jen s pár základními povely, pomocí nich malé pomocníky svoláváte, nebo jim zadáváte jednoduché příkazy. Jakmile je pikminové splní, vrátí se zase poslušně do stáda, které vás doprovází na každém kroku, anebo – v horším případě – prostě zůstanou stát na místě na pospas matce přírodě, respektive nejednomu predátorovi, který si na ně brousí zuby. Klíčem k úspěchu je plnit s jejich pomocí nejen dílčí úkoly, které před vás hra průběžně klade v rámci příběhu, ale neustále mít na paměti také blaho samotných pikminů i vaší skromné posádky. Pobyt na planetě je totiž časově omezen jedním dnem, s jehož závěrem se vy i pikminové vracíte do bezpečí na oběžnou dráhu, abyste nepadli za oběť nočním dravcům.

Organizace času pro pokročilé

Musíte tak dobře vážit každý krok. V jednom dni nikdy nemůžete stihnout prozkoumat celou mapu, ani splnit všechny úkoly, které si zprvu vytyčíte. Je tak nezbytné pečlivě zvolit, zdali cenné minuty investujete do pátrání po ztracené součástce z lodních systémů, rozmnožování pikminů nebo třeba sběru ovoce, z nějž posádka připravuje šťávu, bez jejíchž zásob by nepřežila. Hra je navíc vymyšlena tak šikovně, že vždycky v dané oblasti zbývá nějaká záhada k rozlousknutí či území k prozkoumání, na něž vám už nezbývá čas. Dokonale si vás tak omotá kolem prstu systémem „ještě jeden den a už to vypínám“. Do překvapivě komplexních a interaktivních úrovní se navíc ve snaze o vytěžení všech zdejších zdrojů můžete, respektive musíte opakovaně vracet, jelikož s naverbováním nového druhu pikminů v průběhu hry se vám mnohdy otevře cesta do dalších oblastí, které pro vás byly dříve s ohledem na omezené schopnosti vašich pidižvíků nedostupné.

"Drtivá většina pikminů má panickou hrůzu z vody a jen jediný druh umí létat."

Pikmini totiž nejsou stejní, každý z nich přísluší k určitému druhu. Ti červení během okamžiku rozbijí hliněnou zeď a jsou odolní proti ohni, ale neporadí si třeba se skleněnou bariérou. Na tu musíte poslat kamenné tajtrlíky, kteří vynikají drtivým útokem, ale na rozdíl od žlutých pikminů si zase netykají s elektřinou a neumí vyskočit tak vysoko. Drtivá většina pikminů má rovněž panickou hrůzu z vody a jen jediný druh umí dokonce létat, díky čemuž dokáže hravě překonat vodní překážky. Jak asi správně tušíte, perfektní znalost všech předností i nedostatků vašich malých kamarádů je naprosto klíčová, pokud chcete ve hře uspět. Navzdory hravé až dětinské stylizaci je totiž Pikmin překvapivě náročná hra, která řádně potrápí vaše logické uvažování i prostorovou představivost. Při častých soubojích nejen s bossy rovněž prověří vaše reflexy a šikovnost.

Rozděl a panuj

Zefektivnit vaše počínání při plnění každodenních povinností, jakými jsou třeba stavba mostů, aktivování elektrických obvodů, používání výbušných kuliček nebo plavba na leknínu za kořistí, můžete tím, že kosmonauty a jejich maximálně stočlenné stádo pikminů rozdělíte až do tří menších oddílů. Některé dílčí úkoly bez této náročnější spolupráce ostatně nemáte šanci vůbec vyřešit. Pokud se tak rozhodnete fungovat po většinu času, upletete si na sebe sice bič v podobě přetrvávající starosti o tři skupinky, mezi nimiž budete bez ustání muset přepínat, odměnou za vaši houževnatost vám ale může být výraznější pokrok na konci každého dne. Pakliže vám ale nepadne ovládání dobře do ruky, snadno se vám může stát, že ve snaze rozšířit vaše armády ve skutečnosti více mužů ztratíte než získáte. Pikmini se totiž rádi všemožně ztrácejí, zasekávají, topí, případně nechávají v osamocení a bez dozoru decimovat zdejší faunou. Pakliže je se slunce západem nemáte všechny ve své moci, anebo se nepoflakují u své květinové lodi, volně potulující se mužíčci se s vámi na noc nedostanou do bezpečí a stanou se kořistí nočních tvorů.

Naštěstí je hra vymyšlena tak šikovně, že vás bude dlouhé hodiny královsky bavit, namísto toho, aby nás vývojáři zbytečně frustrovali. Souboje s bossy sice prověří vaší trpělivost a občas vás dokáže na GamePadu, jehož obrazovka slouží jako malá encyklopedie i interaktivní mapa, potrápit nějaká ta nepřesnost v ovládání, stejně jako nemotornost pikminů, to jsou však jen drobnosti. Po většinu času se budete naopak obdivovat kouzelnému světu divoké přírody, kterou vnímáte z neobvyklé perspektivy, stejně jako šikovnosti vývojářů, kteří dokázali do tak mírumilovně vypadajícího zevnějšku propašovat v jádru nesmírně propracovanou hratelnost plnou výzev. Přesto se při pohledu na Pikmin 3 i přes jeho fantastický svět a řadu skvělých nápadů nelze ubránit mírnému povzdechu. Skutečně hra nemohla vyjít už před několika lety na Nintendo Wii? Pro majitele jeho nástupce by ale mělo jít o jeden z klíčových titulů, který by si měli minimálně vyzkoušet. Nemůžeme vám zaručit, že se bude Pikmin 3 líbit všem, pakliže ale máte slabost pro laskavé hry od Nintenda překypující jedinečnou poetikou, s největší pravděpodobností najdete v této letní novince velké zalíbení.

Pikmin 3
Wii U Wii U

Pikmin 3 tak trochu klame tělem. Nezasvěcený by při pohledu na obrázky mohl mylně usoudit, že půjde o přímočarou zábavu pro mladší hráče. Ve skutečnosti je to brilantní mix strategie, akce a logických hádanek v duchu Nintenda.