zombiu
ZombiU Článek ZombiU

ZombiU

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

9. 6. 2012 22:42
Reklama

Jak budovat hororovou atmosféru? Jak donutit diváka, aby se ustrnul nad pádem tradičního světa a přichodem zombie apokalypsy? Když zazněly první tóny britské hymny a slova "Bože, ochraňuj královnu," ilustrovaly záběry na nabouraný double-decker, krvavé oběti zombie nájezdu, idylickou kancelář a pak chlapíka s prostřelenou hlavou a hordy nepřátel, kteří probourali skleněné dveře do jeho open-spacu... Když pohled na krevní oběh zaplavovaný tmavě zeleným, slizovitým zombie virem vysvětlil, odkud pochází všechna ta zkáza, krev a násilí... tehdy vyšlo jednoznačně najevo, že Ubisoft ví, co dělá. ZombiU bylo velkým hitem dvou tiskových konferencí a jako jedna z mála opravdu dobře vypadajících exkluzivit pro Nintendo Wii U (přestože se objevily spekulace o pozdějším portu) vzbudila pozornost herního světa. A protože E3 stánek nabídl i hratelnou ukázku, je možné zhodnotit nejen atmosféru jako takovou, ale i herní mechanismy a způsob, jakým ZombiU využívá ovladače Wii U GamePad.

Londýn jako dějiště survival hororu je chytrá volba designerů. Je to město, které přímo dýchá tradicí a umožňuje tak vytvořit dramatický protiklad zbytků tradičních míst a staveb, na které byla civilizace tak pyšná, se všeprostupujícím rozkladem. Ale zombie akcí či zombie hororů v poslední době vzniká celá řada – namátkou připomeňme Walking Dead, Human Element, Dead Island, Resident Evil nebo The Last of Us. Co může ZombiU nabídnout pro odlišení? Jedna cesta pochopitelně vede přes využití GamePadu k obohacení herního zážitku. Jak je vidět na gameplay traileru, ovladač má celou řadu funkcí. Slouží jako sonar, který zkoumá prostor před hráčem, jako okénko do inventáře, kde se lze přezbrojit, přesunout loot či doplnit munici. Zároveň je to skener odhalující cenné předměty či krabice s hodnotným obsahem. Hráč jeho prostřednictvím ovládá průmyslové kamery, či zařízení s dotykovým panelem. A v neposlední řadě poslouží i v boji: jako mířidla pro zbraně typu odstřelovací pušky, či třesením pro osvobození z tenat hladového zombáka.

Široké využití ovladače je jedna věc, ale jeho pohodlnost druhá. Naštěstí gameplay dojmy potvrzují, že dvě obrazovky neruší, naopak zesilují tísnivou atmosféru. Důvod? Hráč je v neustálém stresu, zda za rohem či zavřenými dveřmi nečíhá nebezpečí, má málo munice a musí postupovat tiše. V okamžiku, kdy věnuje svůj pohled inventáři, skenuje okolí nebo zkoumá pohledy kamer, může ho na hlavní obrazovce přepadnout nepřítel – a takový šok přesně odpovídá reálné situaci, kdy by se zoufalý hrdina hrabal v batohu a zezadu mu na rameno zaklepala nahnilá, zelená ruka. Takže ano: mírné nepohodlí a fakt, že nejde věnovat pozornost oběma displejům zároveň, jsou vlastně kladem a přínosem pro atmosféru.

Hratelná ukázka na E3 2012 byla situována do mateřské školky poblíž Buckinghamského paláce. Hrdinu provázel hlas Vůdce, který mu pravděpodobně přes rádiové spojení vysílal rozkazy. Hráči budou členy větší, organizované skupiny přeživších, pro niž budou plnit různé mise. To umožnilo i velmi přesvědčivé řešení smrti: když hráče přemůže horda zombie, objeví se zpět v útočišti, ale v kůži úplně jiného člověka, beze svého vybavení. A když se vrátí na místo, kde naposledy padl, může se tam utkat se zombie verzí svého předchozího já, a polepšit si v případě úspěchu o vše, co s sebou předtím nesl. Vynikající nápad, který možná ještě vylepší případné propojení s dalšími hráči přes Miiverse, takže bude možné sledovat, kde kteří lidé selhali a zážitek z průzkumu postapokalyptického Londýna tak budou sdílet stovky hráčů.

Dojmy z E3 ukázaly, že ZombiU dovedně buduje atmosféru. Setkání se zombíky není až tolik, o to jsou ale děsivější. Při delším zkoumání se hráč dostává do totálního stresu, hektické zkoumání skeneru a rychlé úpravy v inventáři střídají nervózní pohledy, zda se něco neděje na scéně, a ten horor, když je třeba otevřít dveře nové místnosti! E3 demo pokračuje průchodem školky, kam se hrdina vydal pro doplnění zásob. Krvavé stopy a cákance na zdech naznačují, k čemu tady došlo. Plíživý postup vpřed, odemčení kódovaných dveří, a zrovna když se zdá, že jde konečně všechno jako po másle, propadne se podlaha a hráč musí poslepu hledat cestu z temného sklepa plného stojaté vody, slizu a mrtvých těl.

ZombiU jako remake 26 let starého titulu Zombi, vůbec první hry vydané Ubisoftem krátce po jeho založení, slibuje působivý survival horor a chytré využití ovladače GamePad. Mírná kritika zatím směřuje k úrovni grafického zpracování. Mezi launchovými tituly Wii U ale jde každopádně o perlu, která svým hnisavým šarmem může přesvědčit řadu hráčů k investici do nové konzole. A když to nebude stačit? Pak, Bože, ochraňuj Nintendo...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama