Rayman Raving Rabbids Článek Rayman Raving Rabbids

Rayman Raving Rabbids

Martin Strnad

Martin Strnad

7. 9. 2006 22:54 2

Když v roce 1995 vypustili vývojáři pod hlavičkou Ubisoftu do světa roztomilou dvourozměrnou hopsačku s infantilní grafikou a podivným hlavním hrdinou, neměli tušení, že se rodí nová videoherní legenda, která velmi brzy doroste takové velikány jako je např. Mario. A taky, že do přelomu milénia stihne panáček bez kloubů dospět a zbavit se své dětské pověsti. Vyloupnul se do třetího rozměru i třetího dílu a rozhodil své nespoutané ruce na všechny existují platformy, takže si jej mohli oblíbit přívrženci konzolového televizního hraní, kapesní pařani, ale i ti věrní PC. Až do druhého dílu dominoval Rayman jako král svého akčně adventurního hopsačkového žánru, když ho v době třetího dílu vystřídala fenomenální hra Beyond Good & Evil. Není se čemu divit, prapůvodní banda stojící za prvotním úspěchem se přesunula právě pod křídla tohoto projektu se sympaťačkou se zelenými rty a foťákem v hlavní roli. A už delší dobu právě tato sebranka vybraných šéfkuchařů, po pokusech s pečenými gorilami v King Kongovi, pomalu ale jistě kuchtí další chutný pokrm, aby na špičku skvostného dezertu vynesli opět Raymana jako ženicha, vedle běloskvoucí ušaté nevěsty.

Králičí frikasé

Ušatá? Běloskvoucí? Správě, Rayman se na vrcholu své slávy bude potýkat právě s nimi. Držte si tedy svou mrkev a hlídejte úrodu zelí, protože králíci útočí! A to je důvod, proč vyráží nejnablýskanější kára z dílny Ubisoftu do terénu. Příběh je velice jednoduchý. Králíci, stovky let zakopaní pod zemí ve svých obrovských norách, se celá ta léta kromě množení a požírání mrkve zabývali plánem na ovládnutí světa tam nahoře. A po dlouholetém čekání nadchází onen den D, ke kterému celé toto bílé, roztomilé, ale naprosto hloupé plémě pod velením svého císaře hledí. Na povrchu klidného a harmonického světa, který mimochodem do té doby již veleznámý Rayman třikrát zachránil od zhouby, vyráží králičí ušo-pody, kombinace tripodů a HALa 3000 ve tvaru gigantického králíka, nesouc invazní jednotky čítající statisíce, až miliony invazních králíčků a ničí všechno kolem. Nějakým způsobem se podaří téhle tupohlavé sebrance polapit Raymana, aniž by díky své dlouhodobé podzemní izolaci věděli s kým mají tu čest. Svoji celu si bude moci každý hráč dle vlastního vkusu zvelebovat v několika daných populárních hudebních stylech. Nemáme však tušení, zda-li jde o jakousi základnu pro ukládání hry, případně odkládání sebraných předmětů, či temnou kobku, ze které v půlce děje Rayman uteče.

Pojďte pane, budeme si hrát

Rayman by měl být předělávkou druhého a třetího dílu do slušivějšího kabátku s otevřenějším světem. Dokonce natolik otevřeným, že se můžete vydat na špacír kterýmkoliv směrem a bojovat tam s invazí přihlouplých králíků. Aspoň tohle tvrdí jeden z informačních pramenů. Ten druhý zase staví Raving Rabbids jako souhrn miniher, které plně potrápí Nintendo Wii. Ať už ale budete ve hře dělat cokoliv, vždy tomu budou přítomni králíci. Vlna za vlnou se na vás budou valit a je jenom na autorech, nakolik toho využijí pro hratelnost, a na hráčích, jak dlouho to budou schopni vydržet. Ony bílé potvory nejsou, jak jsem už několikrát uvedl, jenom naprosto šílené, jsou hlavně totálně hloupé. Málokterého internetového surfera pak minula v poslední době rozjetá kampaň na Raving Rabbids, kde jsou v krátkých klípcích předváděna důležitá fakta o králících, tedy že tato stvoření neumí žehlit, neumí vysávat, vařit, ani zpívat Marseillaisu, ale umí TANČIT! A vy, jakožto Rayman s nimi. Jde totiž o jakousi obrovskou soutěž, kdy se snažíte různými vystoupeními, exhibicemi a soutěžemi porazit právě císaře útočících králíků.

Davová hysterie

Jako v charitě, tancem proti válce. Nahoďte si brýle a začněte breakovat, rapovat nebo smažit ve stylu disko, stačí udržet pomocí Wii ovladačů správný rytmus a bílá horda začne tančit s vámi, což je dobrá příležitost odpravit několik z nich bez větší úhony na onen svět. Ať už kung-fu metodou „bubnováním“ ovladači nebo pořádným pravým hákem, či využitím nějaké okolní pastičky. Je tedy jasné, že kromě oněch úkolů o získání popularity mezi samotnými nepřáteli se jim budete muset neustále bránit, ale taky je využívat jako unikátní herní prvek jehož plné možnosti si vývojáři drží pěkně pod pokličkou. Dušují se však, že králíci půjdou využít, budou snadno ovladatelní, a kdo ví, třeba po získání dostatečně velké popularity bude mít Rayman k dispozici svou vlastní armádu řvoucích ušáků.

Ve hře pak půjde o humorným příběhem semknutý řetěz několika desítek samostatných hříček většího či menšího rozsahu. Zatím je řeč o čtyřech základních skupinách, a to závodění všeho druhu, tanec, střílení, kdy některé levely budeme hrát jako fps, čímž hra tak zparoduje známé 3d akční hity, a tzv. minihříčky. Takový výčet je velice důležitý pro odhad ovládání. Střílení s Wii remote je už docela profláknutá věc, ale taková jízda na nějaké potvoře z Raymanova světa nebo let na zádech orla v případě závodění, to už je jiná. Během svého putování totiž narazíte na rozmanitou škálu zvířat a kreatur, které si budete muset podmanit a objevit jejich skryté dovednosti, díky nimž se posunete ve hře zase o něco dále. Nicméně kategorie minihříček pak zůstává obestřena tajemstvím, neboť zde je možno prakticky cokoliv včetně dalekého hodu krávou, který už i samotní autoři zmínili.

Devítihlavá saň

Do konce roku mají vyjít všechny verze včetně té pro Wii, na kterou se autoři podle vlastních slov soustředí primárně a kde je jedním z hlavních taháků a launchovým titulem. Pořád také není zcela jasné, pro které další formáty budou vypuštěny porty hry, přičemž prestižní magazíny vedou ve své herní kartotéce verze pro PlayStation 2, Xbox, PC, ale i next-gen Xbox360 a PlayStation 3 i oba handheldy od Nintenda. Majitelé ostatních strojů zřejmě tak trochu ostrouhají, protože půjde o pouhé omezené porty, ne-li naprosto odlišné hry spojené pouze názvem a příběhem. Výjimku může snad tvořit jedině PS3, kde by jejich „originální“ gyroskopický ovladač mohl alespoň částečně nahradit konkurenční dálkové ovládání. Ale protože zatím jsou přesně známy data vydání pouze pro PC a konzole od Nintenda, můžeme jenom spekulovat. Ačkoliv díky tomuto odstupu lze očekávat Raymana v dobré formě i na dalších konzolách.

Záhada králíkodlaka

Je jasné, že bílá vlna malých dutohlavů bude všudypřítomná a všeobjímající, takže autoři nemůžou vystavit hru jenom na tomto faktu. Naopak jej využijí, aby dali hráčům mnohé možnosti pro řešení situací, ve kterých bude figurovat ještě někdo třetí – dvorní bodyguard šedé králičí eminence, krteček s lopatičkou nebo krvežíznivý jezevec. Kdo ví? Onen souboj o popularitu teď vypadá jako takové pozadí, které vám společně s neustále dotírajícími býložravci nedává spát při cestě za záchranou světa. Autoři nakonec i přes značnou medializaci jejich projektu nevyzradili nic klíčového a všechno nasvědčuje tomu, že hlavní předmět celého herního systému zůstává nevyřčen a jen těžko lze spekulovat jak to celé dopadne.

To jsem vám ale popletl hlavu, že? Bohužel na tom nejste sami. Po delším zamyšlení a poskládání všech dosavadně známých faktů o této hře zůstáváme civět s otevřenými ústy i my. Všechno o čem mluví vývojáři je natolik brutální mišmaš, že může jít o cokoliv od řadové hopsačky, přes GTA s infantilní grafikou, až po řetěz nezávislých herních zastavení spojených jakýmsi uhozeným dějem. Můžeme jen doufat ve skloubení oné klasické akční adventury sevřené hopsačkovým stylem obohacené právě o ony mezihry a spoustu unikátních novotin z hlav šílených francouzů. Je fakt, že co bylo zatím předvedeno na herních výstavách ukazuje zajímavé ovládání, ale na druhou stranu ještě nikde nepředvedli opravdovou herní ukázku v pravém slova smyslu. Rayman Raving Rabbids tedy není jenom jeden z hlavních taháků Nintenda Wii, ale jedná se i o jednu z nejzapeklitějších hádanek současné herní scény – kam směřuješ Raymane?